Η Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης συνεργάζεται με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021

Στη συνέντευξη τύπου του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021, που πραγματοποιήθηκε στο αίθριο του Μουσείου Μπενάκη, την Τρίτη 13 Ιουλίου, παρουσιάστηκε το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, το οποίο εμπλουτίζεται με δύο δράσεις, σε συνδιοργάνωση με την Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης: την site specific εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «Πίσω από το θέατρο» του καταξιωμένου γλύπτη Ανδρέα Λόλη, καθώς και την παράσταση χορού «ΟΜΜΑ» του γνωστού χορογράφου Josef Nadj.

Χαιρετισμό απηύθυνε ο δήμαρχος Ελευσίνας, Αργύρης Οικονόμου, ενώ το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021 παρουσίασε η Ζωή Στραϊτούρη, πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης Δήμου Ελευσίνας (ΚΕΔΕ). Στη συνέχεια, ο Γενικός Καλλιτεχνικος Διευθυντής της Ελευσίνα 2023, Μιχαήλ Μαρμαρινός μίλησε για το Φεστιβάλ Αισχύλεια: “Δεν μπορούμε να είμαστε πάρα μόνο ευτυχισμένοι που ανοίγει ένα Φεστιβάλ, ειδικά αν αυτό είναι το Φεστιβάλ Αισχύλεια. Η Ελευσίνα μπήκε στον πολιτιστικό χάρτη βίαια και απότομα, κυρίως μέσα από αυτό το Φεστιβάλ. Ένα Φεστιβάλ, του οποίου η μοναδικότητα έγκειται και στο γεγονός πως πέρα από τις παραστατικές τέχνες, παρουσιάζει πρωτότυπες δημιουργίες εικαστικών έργων. Για να δει κάποιος αυτές τις πρωτότυπες δημιουργίες έπρεπε να επισκεφθεί την Ελευσίνα. Εμείς βρισκόμαστε εδώ σήμερα ως απότοκο του Φεστιβάλ”. Μιλώντας για την πόλη της Ελευσίνας ανέφερε: “Η τέχνη έχει μία επιφάνεια που φαίνεται και μία που είναι βαθιά κρυμμένη. Έτσι είναι και η Ελευσίνα. Αν την επισκεφτείς θα συναντήσεις κρυφές πτυχές, από τις οποίες δεν ξεμπερδεύεις εύκολα”.

Τέλος, ο εικαστικός Ανδρέας Λόλης μίλησε για την εικαστική εγκατάσταση που θα παρουσιάσει: “Για κάθε καλλιτέχνη η Ελευσίνα είναι μία πρόκληση. Υπάρχει αυτό που φαίνεται και αυτό που δεν φαίνεται και ο ρόλος μου ως καλλιτέχνης στηρίχθηκε σε αυτό. Βλέποντας πολλά ιδιαίτερα σημεία στην Ελευσίνα, στάθηκα σε κάποια που μάλλον δεν τα είχαν προσεγγίσει άλλοι καλλιτέχνες.Έτσι, μου ήρθε η ιδέα μιας ανασκαφής. Ο χώρος πίσω από το θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου ενδείκνυται γι’ αυτό. Είναι ένας χώρος αθώος, καθώς δεν έχει δουλευτεί πολύ και δεν έχει περιορισμούς. Το έργο που θα δείτε στην Ελευσίνα είναι μία από τις πιο σημαντικές επεμβάσεις που έχω κάνει σε ανοιχτούς χώρου. Εύχομαι να το απολαύσετε όλοι και θα ήθελα να μείνει στην Ελευσίνα ως μία καλή μνήμη.”

Αναλυτικά Δελτία Τύπου των δράσεων της Ελευσίνα 2023 σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021:
Ανδρέας Λόλης – Πίσω από το θέατρο | Press Kit
https://www.dropbox.com/sh/agpikbrx3a1cl1d/AABLX4CrQOmQ2iq0NoKdTjLaa?dl=0

Josef Nadj – OMMA | Press Kit
https://www.dropbox.com/sh/hspsgzufq4mzx63/AAASuPvuwDQsTWwmGZbH04sMa?dl=0

Ενώ, οι ομιλίες του Δημάρχου κ. Αργύρη Οικονόμου και της Προέδρου ΚΕΔΕ κα Ζωή Στραϊτούρη μπορείτε να τα βρείτε εδώ: https://www.dropbox.com/sh/ah4gzonywge8c0r/AAD6Jzds_L6g00he9PFAt-hOa?dl=0

Μυστήριο 77
«Πίσω από το θέατρο»
Ανδρέας Λόλης

Διάρκεια έκθεσης: 23 Αυγούστου 2021 – 21 Οκτωβρίου 2021
Εγκαίνια: Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2021, στις 20.30
Παλαιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα

Μια παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021.

Ο καταξιωμένος γλύπτης Ανδρέας Λόλης παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελευσίνα την εικαστική εγκατάσταση «Πίσω από το θέατρο», εξυμνώντας τη θεατρική πλευρά της καθημερινότητας.

Συνεχίζοντας την αξιόλογη παράδοση της Ελευσίνας στην Τέχνη της Εγκατάστασης, όπως αυτή αναπτύχθηκε μέσα από το Φεστιβάλ Αισχύλεια, ο προαύλιος χώρος του Ελαιουργείου ανοίγει και πάλι για να υποδεχθεί τον διεθνώς αναγνωρισμένο γλύπτη Ανδρέα Λόλη, σε μία site specific εικαστική εγκατάσταση με τίτλο «Πίσω από το θέατρο», σε παραγωγή της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια. Η εγκατάσταση θα εκτίθεται από τη Δευτέρα 23 Αυγούστου του 2021 πίσω από το ανοιχτό θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου. Τα επίσημα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2021, στις 20.30.

Η εγκατάσταση «Πίσω από το θέατρο» είναι αποτέλεσμα συνεργασίας ανάμεσα στον γλύπτη Ανδρέα Λόλη, τον αρχιτέκτονα Διονύση Σοτοβίκη και τον επιμελητή Χριστόφορο Μαρίνο, οι οποίοι διαχειρίστηκαν τη συγκεκριμένη in situ εγκατάσταση ως μία ανεπανάληπτη σκηνογραφική εμπειρία. Οι μαρμαρωμένες μορφές του Ανδρέα Λόλη επεμβαίνουν στα υπάρχοντα χαλάσματα και στο φυσικό τοπίο του Παλαιού Ελαιουργείου, δημιουργώντας μία διαδρομή που παίρνει τη μορφή ενός αφηγηματικού παζλ και οδηγεί σε επτά επεισόδια ή «σκηνικά». Καθώς την διασχίζει, ο επισκέπτης καλείται να συμπληρώσει το παζλ σαν ένας θεατής ενός θεατρικού έργου χωρίς ηθοποιούς, που έχει ως βασικό του πρωταγωνιστή το μυστηριακό τοπίο της Ελευσίνας.

Ο επιμελητής της έκθεσης, Χριστόφορος Μαρίνος, αναφέρει στο σημείωμα του:

Πίσω από το ανοιχτό θέατρο του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας, ο εικαστικός Ανδρέας Λόλης παρουσιάζει μια μεγάλη γλυπτική εγκατάσταση που παραπέμπει σε εν εξελίξει ανασκαφή. Η ανασκαφή που προτείνει ο Λόλης μοιάζει παγωμένη στο χρόνο: δεν γνωρίζουμε πότε ξεκίνησε και πότε θα τελειώσει. Είναι ένας ύμνος στην υλικότητα, όπου το παρόν, το παρελθόν και το μέλλον ενός τόπου γίνονται ένα. «Πίσω από το θέατρο» οι χρονικότητες εναλλάσσονται ακατάπαυστα, με αποτέλεσμα να χάνει κανείς την αίσθηση του χρόνου.

Λειτουργώντας σαν ανιχνευτής κατωφλιών, ο Λόλης επεμβαίνει διακριτικά στα υπάρχοντα χαλάσματα και στο φυσικό τοπίο. Δημιουργεί ένα γλυπτικό περιβάλλον που τονίζει την ανεπιτήδευτη, θεατρική πλευρά της καθημερινότητας και αναδεικνύει τις σωματικές αισθήσεις. Οι σιωπηλές επεμβάσεις του, αλληλεπιδρούν με τη μυρωδιά της θάλασσας και των φυτών, τους ήχους των πουλιών, των διερχόμενων αυτοκινήτων και του γειτονικού εργοστασίου παραγωγής τσιμέντου.

Ο επισκέπτης ακολουθεί μια σύντομη αλλά προσεκτικά σχεδιασμένη διαδρομή που οδηγεί σε επτά επεισόδια ή «σκηνικά», το βασικό γνώρισμα των οποίων είναι η ανθρώπινη απουσία. Βρίσκεται μπροστά σε υλικά κατάλοιπα, σε μαρμαρωμένες μορφές, σε ένα αφηγηματικό παζλ που καλείται να συμπληρώσει.

Η «ανασκαφή» του Λόλη στηρίζεται σε μακροχρόνια, ενδελεχή έρευνα πάνω στη συμπεριφορά και στις δυνατότητες του μαρμάρου. Στην Ελευσίνα, ο καλλιτέχνης προτείνει μια πολυαισθητηριακή βίωση του τόπου, του ερειπίου και του τοπίου. Τα έργα του αναφέρονται στην αρχαιολογία των αισθήσεων και στην εμπειρία των συνόρων. Εξυψώνουν το ασήμαντο της καθημερινότητας. Καθιστούν ορατό ό,τι περνά απαρατήρητο. Είναι έργα που αποδεικνύουν τη χρησιμότητα του άχρηστου.

Θαυμάζοντας τη γλυπτική ανασκαφή του Λόλη από ψηλά, από το τελευταίο διάζωμα του θεάτρου, η θέα που ανοίγεται μπροστά σου είναι αποκαλυπτική: φανερώνει ένα δεύτερο θέατρο, όπου παίζεται ένα έργο χωρίς ηθοποιούς, με βασικό πρωταγωνιστή το μυστηριακό τοπίο της Ελευσίνας.

Το ιστορικό της Τέχνης της Εγκατάστασης στο Φεστιβάλ Αισχύλεια

Ξεπερνώντας τα όρια του καθαρά παραστατικού χαρακτήρα τον οποίο είχε αρχικά, το Φεστιβάλ Αισχύλεια, από το 2004 συμπεριέλαβε ως δομικό στοιχείο του ετήσιου καλλιτεχνικού του προγράμματος την Τέχνη της Εγκατάστασης, γεγονός που αγκαλιάστηκε από την πόλη και τους κατοίκους της. Η πρώτη εικαστική εγκατάσταση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ ήταν το έργο της γλύπτριας Βάνας Ξένου, με τίτλο «Έλευσις – Πέρασμα», το οποίο παρουσιάστηκε στο βιομηχανικό συγκρότημα «Κρόνος». Έκτοτε, διεθνώς διακεκριμένοι εικαστικοί φιλοξενήθηκαν στην πόλη της Ελευσίνας, όπως η Καλλιόπη Λεμού, ο Μάριος Σπηλιόπουλος, η Λήδα Παπακωνσταντίνου, η Διοχάντη, ο Stephen Antonakos, ο Στέφανος Τσιβόπουλος, ο Νίκος Ναυρίδης, ο Michelangelo Pistoletto, o Tarek Atoui, η Αιμιλία Μπουρίτη, η Ελένη Πανουκλιά, η Δανάη Στράτου και η Ασπασία Σταυροπούλου. Οικοδομώντας σε αυτή την παράδοση και αναδεικνύοντας την Ελευσίνα ως ένα διεθνές σημείο συνάντησης για τη site specific και site sensitive καλλιτεχνική δημιουργία, στόχος της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης είναι να επιμελείται κάθε χρόνο την εικαστική εγκατάσταση του Φεστιβάλ Αισχύλεια. Φέτος έχει την τιμή να συνεργαστεί με τον διακεκριμένο γλύπτη Ανδρέα Λόλη.

Πληροφορίες Δράσης:
Τοποθεσία: Παλαιό Ελαιουργείο, Ελευσίνα
Διάρκεια Έκθεσης: 23 Αυγούστου 2021 – 21 Οκτωβρίου 2021
Εγκαίνια: 9 Σεπτεμβρίου 2021, στις 20.30
Ωράριο λειτουργίας: 23/8-20/9: Δευτέρα- Σάββατο 19.00-23.00, Κυριακή 11.00-13.00 & 19.00-23.00 || 21/9-21/10: Τρίτη – Σάββατο 17.00-21.00, Κυριακή 11.00-13.00 & 17.00-21.00
Είσοδος Ελεύθερη
Κατά τη διάρκεια των θεατρικών παραστάσεων του Φεστιβάλ Αισχύλεια η έκθεση θα λειτουργεί μέχρι τις 20.30. Αναλυτικό πρόγραμμα λειτουργίας στο 2023elevsis.eu & aisxylia.gr.
Σε όλες τις εκδηλώσεις της Ελευσίνας 2023, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την ασφάλεια τόσο του κοινού όσο και των εργαζομένων της εκδήλωσης.

Μυστήριο 71
OMMA του Josef Nadj
:: Πανελλήνια Πρεμιέρα ::

15 & 16 Σεπτεμβρίου 2021
Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας
Ώρα έναρξης: 20:30

Μία συνδιοργάνωση της Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021

Φωτογραφία: Sophie Carles

Οκτώ χορευτές με καταγωγή από την Αφρική, τη γηραιότερη και πιο μυστηριώδη ήπειρο του κόσμου, σε ένα ταξίδι στις πανάρχαιες ρίζες του Χορού και στον βαθύτερο εαυτό μας.

O διεθνούς φήμης χορογράφος Josef Nadj έρχεται στην Ελευσίνα και παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη την παράσταση «ΟΜΜΑ», αποδεικνύοντας πως «ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα».

Δείτε το video teaser της παράστασης εδώ: https://vimeo.com/477150409

Η Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και το Φεστιβάλ Αισχύλεια παρουσιάζουν σε πανελλήνια πρεμιέρα την παράσταση «ΟΜΜΑ», του διεθνούς φήμης χορογράφου Josef Nadj, στις 15 & 16 Σεπτεμβρίου, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στην Ελευσίνα.
Αναπνοές, φωνές, σιωπή και μεθυστικοί τζαζ ρυθμοί συνθέτουν την απόκοσμη ατμόσφαιρα του «ΟΜΜΑ», οδηγώντας το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού. Για τον Josef Nadj, είναι θεμελιώδες η παράσταση να αφορά τα σώματα και την κίνηση, διατηρώντας μόνο όσα είναι απαραίτητα. Αυτή η αρχή της απλότητας εκτείνεται σε όλα τα στοιχεία που δομούν το «OMMA»: πάνω στην απογυμνωμένη σκηνή, μόνο τα σώματα οκτώ χορευτών, το φως και ο ήχος, είναι αρκετά για να χαρίσουν μια συγκλονιστική εμπειρία.
Ο τίτλος της παράστασης προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «ὄμμα» και ερευνά κάτι ουσιώδες: την ικανότητα της θέασης κάτω από την αίσθηση της όρασης και ό,τι συμβαίνει κατά τη βαθύτερη ενδοσκόπηση του εαυτού. Σε έναν κενό χώρο που είναι άπειρος αλλά και πεπερασμένος, οκτώ άνδρες χορεύουν μαζί, ως ένα είδος ανθρωπότητας από μόνο του. Ο καθένας φέρει το δικό του σύμπαν και η σύνθεση των κινήσεων δημιουργεί μια κοσμογονία που αφηγείται την αρχή της πλάσης.
Λίγα λόγια για το έργο
Οκτώ χορευτές ανεβαίνουν στην σκηνή με σακάκια και μαύρα παντελόνια, ως μια αναφορά στην διαχρονική σιλουέτα του Josef Nadj. Μέσα από τον δανεισμό της φορεσιάς του, ο βραβευμένος χορογράφος δεσμεύει κάθε χορευτή του να μην περπατήσει στα χνάρια του, αλλά να αποκαλύψει τη δική του μοναδικότητα.
Στο OMMA, ο Nadj συγκεντρώνει μια ομάδα χορευτών με καταγωγή από το Μάλι, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Μπουρκίνα Φάσο, το Κονγκό – Μπραζαβίλ και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και δημιουργεί ένα έργο με επιρροές από διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτισμούς και ανθρώπινες ιστορίες. Όλοι μαζί σχηματίζουν ένα ενιαίο σώμα. Ένας πολλαπλός οργανισμός, στον οποίο ο καθένας αποκαλύπτει τη δική του γλώσσα, την δική του ταυτότητα, τον δικό του χορό: ένας συναρπαστικός κύκλος ανατροφοδότησης μεταξύ ομάδας και ατόμου γεννιέται και μας οδηγεί, αναπόφευκτα, στον άνθρωπο ως καθολικό ον.
Μπορεί ένα κομμάτι να ονομάζεται οργανικό; Το OMMA αναμφίβολα επιστρέφει στις ρίζες του χορού, με την κίνηση ως ουσία και το σύμπαν ως ορίζοντα. Με άλλα λόγια, το OMMA είναι μια αναζήτηση χορογραφικής προέλευσης, που επιδιώκει να αποδείξει την υπόθεση του Josef Nadj: ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα. Και αν ναι, η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης δεν ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος; Έχοντας αυτό κατά νου, ο χορογράφος διαμορφώνει τις πρώτες ύλες που παρέχονται από τους χορευτές του και κατασκευάζει μαζί τους και με το σώμα τους έναν χορό που είναι κοινός, πολυδιάστατος και πανανθρώπινος.
Ο Nadj επιβιβάζει τους χορευτές του σε ένα ταξίδι στις ρίζες του χορού, όπου η ισορροπία του σύμπαντος αποκαλύπτεται. Αντικατοπτρίζοντας τον κύκλο της ζωής, το OMMA εξετάζει κάτι ουσιώδες: την ικανότητά μας να δούμε τι είναι μπροστά μας, ώστε να μπορούμε να δούμε καλύτερα τι βρίσκεται βαθιά μέσα μας, σε ένα κοινό πεπρωμένο. Ως εκ τούτου, το αρχαίο ελληνικό νόημα της λέξης OMMA αποκτά νέο νόημα: «μάτι» αλλά και «ό, τι βλέπει ή κοιτάζει». Εκεί υπάρχει μια πρόσκληση να κρατήσουμε τις αισθήσεις μας ξύπνιες, ώστε να μπορέσουμε να αντιληφθούμε καλύτερα αυτόν τον χορό, αφιερωμένο στη γένεση της ανθρωπότητας.
Συντελεστές:
Χορογραφία και Κοστούμια: Josef Nadj

Χορευτές: Djino Alolo Sabin, Timothé Ballo, Abdel Kader Diop, Aipeur Foundou, Bi Jean Ronsard Irié, Jean-Paul Mehansio, Marius Sawadogo, Boukson Séré

Καλλιτεχνική συνεργασία: Ivan Fatjo
Σχεδιασμός Φωτισμού: Rémi Nicolas
Soundtrack: Tatsu Aoki & Malachi Favors Maghostut, Peter Brötzmann & Han Bennink, Eureka Brass Band, Jigsaw, Lucas Niggli, Peter Vogel
Τεχνικός Διευθυντής: Sylvain Blocquaux
Μηχανικός Ήχου: Ivan Fatjo
Παραγωγή & Touring: Bureau PLATÔ – Séverine Péan, Emilia Petrakis
Υπεύθυνος Παραγωγής: Atelier 3+1

Πληροφορίες Παράστασης:
Τοποθεσία: Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου
Ημερομηνία: 15 & 16 Σεπτεμβρίου 2021
Ώρα έναρξης: 20:30
Κατάλληλο για άνω των 14 ετών
Διάρκεια: 55 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος: 10€ | Μειωμένο: 5€
Η έναρξη της προπώλησης των εισιτηρίων θα ανακοινωθεί αργότερα στο 2023elevsis.eu & aisxylia.gr

Πηγή