«Το ρεμπέτικο μπορεί να αποτελεί μειονότητα αλλά δεν έχει χαθεί»

Μιλά στη ΜΑΓΝΗΣΙΑ ο Νίκος Γύρας, που μαζί με τον Δ. Καρρά, δημιουργούν «τα καημομπούρια» και αναβιώνουν την ρεμπέτικη εποχή

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΑ ΚΟΥΤΣΕΡΗ

Ο Νίκος Γύρας συνθέτει τη μουσική και ο Δημήτρης Καρράς γράφει τους στίχους των δέκα τραγουδιών που πλαισιώνουν το ομώνυμο παραμύθι του, δημιουργώντας τον δίσκο που «παντρεύει» το παρελθόν με το παρόν και αναβιώνει τα ρεμπέτικα τραγούδια. Οι νεορεμπέτικες συνθέσεις που δημιουργήθηκαν είναι φόρος τιμής προς τον μελετητή του ρεμπέτικου τραγουδιού Ηλία Πετρόπουλο, όπως λέει με περηφάνια ο κ. Νίκος Γύρας, μιλώντας στο «Ράδιο Ένα» και τη ΜΑΓΝΗΣΙΑ. «Τα καημομπούρια» κυκλοφορούν σε πολυσέλιδο βιβλίο και Cd από το Ogdoo Music Group, συμμετέχοντας ακόμα πολλοί καταξιωμένοι ερμηνευτές.

Νέος δίσκος με την ονομασία «τα καημομπούρια», με ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια. Θα μας πείτε δυο λόγια;

«Τα καημομπούρια» είναι τα ρεμπέτικα τραγούδια κατά τον Ηλία Πετρόπουλο, στον οποίο ο δίσκος είναι ένα είδος φόρου τιμής. Είναι ένα αφιέρωμα με νεορεμπέτικες συνθέσεις που συμπληρώνει την ιστορία του Δημήτρη Καρρά στο ομώνυμο παραμύθι, «τα καημομπούρια». Ο Δημήτρης έχει σκαρώσει μια υπέροχη και συγκινητική ιστορία που μαζί με τον τίτλο είναι στο επίκεντρο της κοινωνίας και όχι στο περιθώριο. Μιας και είναι περίοδος γιορτών και παραμυθιών είναι ένα πρώτης τάξεως δώρο τα «καημομπούρια». Θεωρώ ότι είναι πολύ ωραίος συνδυασμός, τα τραγούδια με το βιβλίο, ενώ είναι πολύ σημαντικό και το γεγονός ότι στην ουσία αποτελεί φόρο τιμής προς τον Ηλία Πετρόπουλο, τον άξιο μελετητή της ρεμπέτικης μουσικής…Ο Ηλίας Πετρόπουλος έχει προσφέρει και στα ρεμπέτικα τραγούδια, καταγράφοντας πληθώρα στοιχείων για τον χώρο, άλλα έχει προσφέρει και σε πολλά ακόμα λαογραφικά ζητήματα, όπως γνωσιολογικά, ενδυματολογικά, αρχιτεκτονικά. Ήταν πολυπράγμων. Σωστά είπατε ότι το βιβλίο-CD είναι μια ομαδική προσπάθεια, ενώ το εικαστικό ανέλαβε ο Λάκης Λαζόπουλος και τον ευχαριστούμε πολύ, καθώς ενεπλάκη με πολύ όμορφο τρόπο. Έρχονται κι άλλα, με πολλούς ακόμα συμμετέχοντες τραγουδιστές.

Θα σταθώ σε αυτό που λέτε για τους τραγουδιστές, γιατί είναι σημαντικό, καθώς στο CD ερμηνεύουν σημαντικοί καλλιτέχνες, όπως η Σοφία Παπάζογλου, ο Γιάννης Διονυσίου και άλλοι, τους οποίους αγαπήσαμε και μέσα από την Εστουδιαντίνα…

Επειδή κινούμαι στον χώρο, μου ανέθεσε ο Δημήτρης Καρράς να βρω τους κατάλληλους αντιπροσώπους του είδους, όπως είπε και ο ίδιος. Αυτό έγινε με τον Φώτη Βεργόπουλο, τον Γιάννη Διονυσίου, όπως αναφέρατε και εσείς, τον Κώστα Δημουλιάκα, τον Παντελή Καναράκη που λέει ένα χαρακτηριστικό τραγούδι, την Ιουλία Καραπατάκη, την Ανατολή Μαργιόλα, τον Θοδωρή Μέρμηγκα, τη Σοφία Παπάζογλου, τον Σωτήρη Παπατραγιάννη και τον Φώτη Σιώτα. Όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες τραγουδούν μέσα στον δίσκο.

Σχετικά με την μουσική απόδοση των τραγουδιών θέλατε να δημιουργηθεί η αίσθηση ότι ακούμε υλικό εκείνης της περιόδου;

Ακριβώς! Είναι ένα πολύ πετυχημένο πάντρεμα του χθες με το σήμερα. Αυτό το πάντρεμα εκφράζεται μέσα από τη λέξη νεορεμπέτικο. Ο ήχος του νεορεμπέτικου γίνεται εικόνα στην ιστορία που θα διαβάσει κάποιος στο βιβλίο. Γι’ αυτό ακριβώς το άκουσμα των τραγουδιών πήρε και τη μορφή του ρεμπέτικου.

Κάποιοι θεωρούσαν ή και θεωρούν ότι το ρεμπέτικο ανήκει στο παρελθόν . Μπορούμε να το αγγίξουμε ιστορικά, μέσω κάποιον αναφορών που γίνονται σχετικά. Νομίζω, όμως, πως αναβιώνει παράλληλα κατά περιόδους. Τι πιστεύετε εσείς ;

Θεωρώ ότι το ρεμπέτικο τραγούδι έχει τους πιστούς του που το αναβιώνουν, είτε μέσω της αναπαραγωγής των παλιών ρεμπέτικων τραγουδιών, είτε μέσω νεορεμπέτικων συνθέσεων. Το ρεμπέτικο μπορεί να αποτελεί μειονότητα, αλλά δεν έχει χαθεί.

Και μόνο που παρατηρεί κανείς πάντως, ότι υπάρχει ακόμα η ενασχόληση των καλλιτεχνών με το ρεμπέτικο, με τις επανεκτελέσεις ή τις διασκευές ταυτόχρονα υπάρχει και το αντίστοιχο ακροατήριο…

Ακριβώς! Υπάρχουν οι πιστοί που το ακολουθούν ακριβώς με αυτόν τον τρόπο, δηλαδή πιστά. Χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι υπάρχουν στεγανά σε άλλα είδη μουσικής. Και αυτό το αναφέρω και συγκεκριμένα για την δουλειά τη δική μας η οποία έχει κι άλλα ακούσματα και άλλα ιδιώματα μέσα. Σίγουρα, όμως, εξέχει το ρεμπέτικο ιδίωμα.

Περάσαμε δύσκολη περίοδο με την πανδημία, η οποία έδωσε το ερέθισμα, τον χρόνο και την δυνατότητα να δημιουργήσετε, να σκεφτείτε, να προγραμματίσετε καινούργια πράγματα; Υπάρχει κάτι που μπορούμε να περιμένουμε;

Προσωπικά δεν ξέρω αν με επηρέασε τόσο η καραντίνα, αλλά σίγουρα κάτι έχει αφήσει. Η δημιουργικότητα ήταν και πριν την πανδημία ενεργή, είναι και τώρα και θα είναι και στο μέλλον. Συνεχώς γράφονται τραγούδια. Ακόμα και τώρα που πραγματοποιούμε τη συνέντευξη είμαι στο στούντιο. Συνεχώς κάτι θα βρίσκουμε μπροστά μας και εσείς θα το βλέπετε. Είναι αέναη η δημιουργία. Μαζεύω εμπειρίες και τις μετατρέπω σε τραγούδια.

Πηγή